Méricskéltem kompresszió végnyomásokat. Ezt annak okán, hogy feltettem a vasból túrt P10 hengerfejet. Aztán próbáltam rugdosni a motort, és néha-néha fenn maradtam a berúgókaron.
A széria hengerfejjel 5,5 bar szokott lenni a mért végnyomás érték. Ennél a hengerfejnél 7 bar volt. Számolgattam, de ezekből a nyomás értékekből nem akart kijönni a termodinamikai képletekkel a geometriai nyomásviszony. Akkor jutott eszembe, hogy a japánok jellemzően kipufogó rés feletti térfogattal dolgoznak (trapped compression), hiszen a rés bezárásáig ott kimegy a gáz. Ezzel korrigálva a képleteket meglett a 7,5 körüli eredeti és a 9 körüli P10 hengerfejes kompresszió viszony. Megjegyzem, a P10 hengerfejem kicsit reszelt lehet, valószínűleg le van szedve belőle. Esetleg pontatlanul számoltam vagy mértem.
Közben szólt Haudek bácsi, hogy kész az óra. Az elvileg felújított órában vagy három alkatrészt cserélt ki. Mutatta, mi hol volt kopva. Mivel bontva vittem neki az órát, nagyjából tudtam, mi volt rossz benne. Miközben mendegéltem haza zsebemben az órával, azon töprengtem, ezt már nem kellene szétrázatni. Ki is találtam az alábbi trükkös módszert. Talán jó lesz.