- mert valamivel muszáj játszani -

T1 projekt

T1 projekt

32

Küllő bajok

2016. október 17. - bervas

A hétvégén motorral terveztem elmenni a börzére. A keréknyomás ellenőrzésekor ezt tapasztaltam:

20161016_105904b.jpg

Egyszóval ezzel nem mentem sehova. A küllőtörés progresszív dolog. Nem használjuk tovább a kereket, míg az ok ki nem derül.

A börzére kocsival mentem. Nagy nehezen találtam árust, aki darabra adott küllőt, nem csak kötegben. Közben szerencsére találtam régi, rozsdás, talán eredeti küllőzésű kerekeket:

20161016_100432b.jpg

20161016_100457b.jpg

Ezek úgy vannak küllőzve, hogy ha a kerék mellé állunk, a balra hajló küllők a jobbra hajlók mögött vannak. Ez mindkét oldalon nézve igaz, mindkét keréken.

Volt ott egy felújított nagyfékdobos kerekű motor, poénból azt is megnéztem:

20161016_100957b.jpg

20161016_101021b.jpg

Ennél a hátsó kerék jól volt fűzve. Az első kerék bal oldala is rendben volt, az első kerék jobb oldala azonban itt is hibás fűzésű. Vicces. Valaki nagyon  nem ismeri ezt a kerékfűzős szakmát.

Hazamenés után közelebbről megnézve a kerekeimet kiderült, hogy nekem is csak egyik oldal van rosszul fűzve: hátul a jobb, elöl a bal. Lehet szétszedni mindkét kereket, és lelkes amatőrként harcolni a küllőkkel.

A bejegyzés trackback címe:

https://t1projekt.blog.hu/api/trackback/id/tr4311817327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petrol pet 2016.10.20. 15:13:53

A legelső képeden alul látható, hogy a hátsó keréken jobbról levő sor küllői ívben erősen hajlanak. Pedig a felni lyukkiosztásának mutatnia kellene, hogy melyik oldalról kell találkozniuk: nyilván úgy, hogy kevesebbet feszüljön össze. A Danuvia fékdoboknál pedig az egyenes küllők lyukai sincsenek ezért 1 vonalban, de ott is figyelni kell.

bervas · http://mt10.blog.hu 2016.10.22. 14:52:48

@petrol pet:
Oké, de te értesz hozzá, észre veszed. Én meg nem.
Vissza is sírom a Danuvia meg a P12 egyenes küllős kerekeit, amelyeket percek alatt össze lehet rakni, és szálanként küllőt cserélni.

petrol pet 2016.10.24. 09:41:52

Ehm, utólag visszaolvasva a hozzászólásom eléggé okoskodónak hat, de nem volt szándékomban. Érteni meg nem értek hozzá jobban, mint te, mindössze csak láttam gyárit, meg újrafűzötteket, amit törtek, ha nem figyeltek a sorrendre.

Peter Szakszon 2018.02.08. 11:57:37

Tisztelt Uram!
Nemrégiben kerékpár szerelőként kaptam egy felkérést, egy T1 kerékfűzésre. A fotók alapján megfűztem a kereket. A felni lyukazása, illetve a küllők hossza, megszabta a fűzést. Mégis a megrendelő visszahozta a kerekeket, az Ön bejegyzésére hivatkozva, miszerint rosszul csináltam.
Kérem, fejtse ki pontosabban, mi a hiba? Mert a blogbejegyzését olvasván nem derült ki számomra.
Azt tudtam csak konklúziónak leszűrni, hogy a keresztezések elhelyezése nem mindegy. A hibás fűzést jelölő képén azt látom, hogy az azonos irányba tartó küllők szimmetrikusan helyezkednek el, tehát az egymással szemben lévő oldalon egy irányba tartók párban, belül keresztezik az ellentétes irányba mutatókat. Míg az ön szerint helyes fűzésnél aszimmetrikusan, tehát az egy irányba tartó küllők az ellentétes irányba tartó küllőket balról keresztezik.
Kérdésem az volna, van e jelentősége, hogy forgásirány szerint kívül, vagy belül (bal, vagy jobb oldalt), illetve hogy aszimmetrikusan kereszteznek a küllők? Ha igen miért?
Azért kérdezem, mert az első fotón - az Ön kerekén - felfedeztem a kép bal alsó sarkában, hogy a két szabályszerűséget keverve helyezkednek el az azonos oldalon, azonos irányba tartó küllők (az egyik jobbról, a másik balról keresztez). Nem ez okozhatta a küllők törését?
Jómagam legfőképp kerékpár kerekeket fűzök. Sokat extrém felhasználásra készítettem. A Downhill szakágban 30-50 km/h tempóban, terepen hajtanak a kerékpárosok, sokszor több méteres ugrásokkal fűszerezve. A kerékpár kerekeket mindig szimmetrikus keresztezéssel fűzzük, hisz az a cél, hogy minél merevebben központosuljon a felni és a legextrémebb csavaró erőknek tudjon ellenállni.
A motoroknál ez másképp van? Komolyan érdekel a véleménye, hisz szeretnék okulni, illetve a megrendelőm felé referálni.

Peter Szakszon 2018.02.08. 12:21:41

@petrol pet: A felnin az azonos oldalról érkező küllők csak az azonos oldalra irányuló minden második lukba fűzhetőek esetünkben. Ez nem is kérdés, másképp nem lehet befűzni a küllőket. A küllők viszont a kerékagyba csak kívülről befelé vannak fűzve. És mivel a küllők feje, illetve a derékszögű hajlításaik közötti távolság minden küllőnél azonos, kénytelenek az egymást keresztező küllők egymást feszítve elhajlani. A kerékpár kerekeknél a kerékagyban az azonos oldalon egymást követő küllők felváltva, kívülről befelé, illetve belülről kifelé kerülnek fűzésre. Így a kerékagyhoz legközelebb eső keresztezésnél az ellentétes irányba tartó küllők nemhogy nem feszülnek egymásnak, de a legtöbb esetben még össze sem érnek,így ott nincs ilyen hajlás. Azt gondolom, nem rossz lukba voltak az eltört küllők fűzve, hanem a szimmetrikus/aszimmetrikus módon fűzték a kereket - talán figyelmetlenségből. ( lentebbi kommentben jkifejtettem)Ez okozhatta, hogy talán nem lehetett a küllőket azonos feszességűre húzni, és a lazább küllő kisebb terhelésnek volt kitéve, mint az őt keresztező feszesebb, így az utóbbi eltört.

bervas · http://mt10.blog.hu 2018.03.04. 17:26:08

@Peter Szakszon:

Tisztelt uram!

Én lelkes amatőr vagyok, nem küllőző szakember. Tapasztalom, amit tapasztalok, dokumentálom, amit látok. Fogalmam sincs, hogy a nagyfékdobos kerék tervezésekor 1955 táján miért pont ilyenre alakították a fűzést. Valószínűleg esztétikai szempontok lehettek a fontosak, hogy ne kívül-belül váltakozzanak a küllőfejek az agyban.
Az 1950-es évekbeli Mondial 175 fűzése, amiről a mintát vették, szintén csak belső küllőfej vezetésű, de más keresztezésű.

Új felnibe fűzve a régi agyakat az lehet a probléma, hogy az új felnik nem feltétlen ehhez az agyhoz készülnek. Küllőfészkenként pár fok térbeli állásszög eltérés teljesen más fűzési sémát adhat.

petrol pet 2018.03.13. 12:26:41

@Peter Szakszon: Ez itt egy hobbi blog, erre nem biztos, hogy nagyon komolyan lehetne hivatkozni, még akkor sem, ha a szerző műszaki végzettségű.
A feltett kérdésre engem is érdekelne a válasz, biztos van rá valamilyen dinamikus vizsgálati módszer, nem értek hozzá. A lényeg, hogy én is a régi bontatlan kereket másolnám le.

Peter Szakszon 2018.03.13. 19:40:35

@petrol pet: Így van de hatalmas a felelőssége. Nem a szerzőt kritizálom. A mai információ gyűjtés az interneten megy. A szakmai blogok az etalonoka felhasználók körében. Legyen az orvosi, dietetikus, állattartási, vagy akármi más téma. Jómagam nem ekképp fűztem volna az ágyba küllőket, hanem egy sima, egy fordított módon, de ezt kérte a megrendelő. m.facebook.com/kerekparcentrum/photos/a.709121775808424.1073741842.473922282661709/1463945573659370/?type=3&source=54&ref=page_internal
süti beállítások módosítása