- mert valamivel muszáj játszani -

T1 projekt

T1 projekt

19

A döglött motor belében

2016. augusztus 16. - bervas

Először lássuk a hengerfejet:

dsc03451b.jpg

Első ránézésre az áramkép szimmetrikus, a csatornák rendben. Közelebbről nézve a gyertya is rendben, őzbarna:

dsc03452b.jpg

A dugattyútető is barna, száraz, szép. Karburátor és gyújtás rendben, kenőolaj minőség megfelelő. A hengeren kifújás nyomai:

dsc03458b.jpg

Ez érthető is, ha megnézzük a hengerfej képén a rugalmas tömítőpaszta nyomait. Meg ha tudjuk, hogy egyenlőtlenül voltak meghúzva a hengerfej csavarok. Toljuk le a dugattyút alsó holtpontra és nézzünk bele a hengerbe:

dsc03456b.jpg

A sok mattszürke izé a kipufogó oldalon, az felkenődött alumínium. Itten csúnya dolgok történtek. Vegyük le a hengert és döbbenjünk meg a pusztítás láttán:

dsc03460b.jpg

A felső gyűrű 30-40% szélességben beszorulva, az alsó csak 10-20%-ban, Ezzel jöttem én 80-90-es tempót 90 km távon. Csoda. Kicsi tisztítás után szép tankönyvi ábra a hengerfalról visszakapart, gyűrűt vakoló alumíniumról:

dsc03464b.jpg

A dugattyú egyébként valamilyen utángyártott darab, egy piros színjelzésen kívül nincs benne gyártói jelölés:

dsc03466b.jpg

Ezen a ponton kicsit megálltam és elgondolkodtam. Precíz emberek ugorják át a következő bekezdéseket.

Ismerősök az ilyen állapotú dugattyúkat felteszik a polcra, a gép meg kapja az újat. Új dugattyú új bejáratást jelent, anyagtól függően 500-1500 km megteendő kilométerrel. Tekintve a nyár közelgő végét, ennyi időm játszani nincs. Különben is, hamarosan érkezik a projekt henger, azt mindenképp járatni kell. Addig luxus ebbe invesztálni.

Így aztán elővettem a csiszolópapírt és a finomreszelőket. Kibűvészkedtem a gyűrűket:

dsc03470b.jpg

Némi reszelés és csiszolás után a henger nagyjából tisztának nyilvánítható. A dugattyúból ennyi maradt:

dsc03467b.jpg

Karcos meg horpadt, de legalább lesz hova idomulni, ha megint hőtágul. Gyakorlatilag két gyűrű van a veszteséglistán, a kár 1000 Ft alatti.

Érdekes, hogy a hajtórúd még a legrégebbi fajta, a furatos olajozó nyílású, vastag persellyel:

dsc03472b.jpg

Nem gondoltam volna, hogy bírja a tempót.

Közben lettek gyűrűk, és összeraktam a hengert, dugót. Olaj helyett molibdén diszulfid port használtam kenőanyagnak a zsírtalanított hengerfalra és dugattyú palástra. A maradékkal a csapszeget is bedörzsöltem. Ez az anyag állítólag kémiailag köt a zsírtalan fémfelülethez és nagyon jól ken száraz súrlódásnál, ha az olajfilm megszakad. A következő tartós 100 feletti tempójú járatásnál ki fog derülni, igaz-e. Ha nem segít, és megint megragad a dugattyú, ennek már nem árt.

A bejegyzés trackback címe:

https://t1projekt.blog.hu/api/trackback/id/tr2410414016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása