- mert valamivel muszáj játszani -

T1 projekt

T1 projekt

14

Hogyan tegyünk tönkre felújított km-órát 38 km alatt

2016. augusztus 05. - bervas

A múltkor megpusztult a km-órám. Valami szétesett a lelkében. Tekintve, hogy nem is belevaló sem évjáratra, sem formára, nekiláttam másikat keresni. A neten találtam szépet, felújítottat. Autópályáztam érte két órát, de nagyon szép lett és nagyon örültem neki. Be is szereltem gyorsan.

Pár nap után elindultam kipróbálni. Érdekes módon 40-ig ez is billegett. Felette megállt a mutató, szépen mutatott akár 90 felett. Egészen a 25. km-ig. Aztán már 40 felett is lengősödni kezdett, majd 20-30-cal a valós sebesség felett mutatott. Itt már tudtam, hogy nagy a baj, és az is eszembe jutott, hogy mi. Annyi eszem viszont, talán az aznapi reggel fél ötös kelés okán nem lett, hogy gyorsan megállítsam a további romlást. Az óra elhalálozott. Örültem neki 3 napot.

Egy régebbi motoromnál volt olyan probléma, hogy menet közben nullára esett a mutató. Haudek bácsi megszakértette, és kérdezte, a felújított órához cserélek-e spirált is. Nem értettem a kérdést. Akkor elmagyarázta, hogy az akadós, ragadós öreg spirál is megöli az órát, meg csak egyszerűen a túl hosszú is. Itt, tekintve, hogy a spirál szemre új, az utóbbi probléma jöhetett elő.

A biztonság kedvéért szétkaptam a teljes spirálhajtást. Csiga és csigakerék rendben, fogak szépek. Spirál kissé száraz, és nagyon kilóg. Az órába becsavarva a túlvégen látszott, hogy kb. 10 mm lóg ki többletként. Ez feszítette szét összeszerelt állapotban az előző és az új órát is.

Mivel a régi órának már mindegy, és úgyis szét lehet szedni, szétbontottam. A szerkezete elég egyszerű. Hamar meglett a kiugrott axiális támasztócsapágy. Kicsit átkentem, amihez hozzáfértem, és rendben összeraktam.

Ezen fellelkesülve kibontottam a friss órát. A belső szerkezete teljesen más. Valahogy így néz ki:

dsc03425b.jpg

Az axiális támcsapágy megoldása sokkal érzékenyebb. Van az alul középen látható spiráltengely, rajta alátétek, acél, réz és alu, rajta a csillagmágnes. Felül a spiráltengely közepén kellene támaszkodnia a mutatótengelynek.

Ezek a km-számláló hajtás tengelyei:

dsc03426b.jpg

Ez a felső, nem nyúlok hozzá rész:

dsc03429b.jpg

Ez az alsó hajtásház, amiben a spiráltengely fut:

dsc03427b.jpg

Addig boncoltam, játszottam, míg sikerült teljesen elrontani az alsó részt. A tengelyt elgörbítettem, a mágnesagyat túlfúrtam. Hiába a kenegetés, összerakva nem tűnt jónak.

A spirálhajtást összeraktam, a spirált visszatettem a helyére. Tettem egy próbát álltában a régi órával. Járó motornál, kapcsolt fokozatnál mutat az óra. Középállványon, ha felemelkedik a hátsó kerék, nem nehéz tesztelni. Ez az óra jónak tűnt. Tettem egy próbát az új órával. Ugyanolyan rossz volt, mint szétszedéskor. Sőt, a görbe tengely miatt rosszabb. Ennyi sikertelenség elég volt egy napra. Jó csúnyán visszaperemeztem a régi óra új peremét, hogy rendesen meg lehessen fogni a helyén. Menetpróba talán holnap.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://t1projekt.blog.hu/api/trackback/id/tr878974080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása