A dolgok néha gyorsabban történnek, mint az ember gondolja. A mai börzén a pocsék idő és az elrettentő hírek okán a szokásos fél parkolónyi helyett legfeljebb 10 árus volt. Sebaj, meglettek a hiányzó cuccok, és nem került órákba körbejárni őket.
Először is a tanksapka probléma képekben.
A feketés színű a gyári füles lemez, a fémszínű meg nem. Más az íve, ráadásul rövidebb. Valószínű, házi kalapálás. A gyári lemezzel szépen zár a sapka.
Most pedig jöjjön a karburátor gond. Ezt vettem, igen kedvezményes áron. Szemre semmi extra, komplett BK-27 karbu.
A légszűrőt levéve a belseje kicsit koszos.
Jobban bontva az ember talál érdekes dolgot:
Ez szemmel láthatóan egy nagyon keveset használt karbu része. A feketítés alig kopott meg a súbertűn. A karbu többi része is ilyen jó állapotú. Nagy szerencse.
Gondoltam, kicserélem a tűt a meglevővel, meg a főfúvókát is. Kezdtem a főfúvókával:
Balra a friss szerzemény 125-ös. Jobbra az eddig használt 105-nek olvasható. Ez a régi karbu fúvókája, ide kevés. Csereszabatosak, mehet az új a gépbe. Jöjjenek a súbertűk:
Hoppá, ezek nem egyformák. Más a hossz, más a rovátkák száma és helyzete. Régebben méregettem ilyet, a kúposságuk sem egyforma. A súberek egyformák. Talán a tűfúvókáknál is lehet különbség:
A sima fejű a rövidebb tűhöz tartozik, a rovátkolt a hosszabbhoz. Átmérőre egyformák. A sima fejűnek ott a méretjelzés a fején: 2,65. A rovátkolt fejűnek nincs. A sima fejű tömítés nélkül kerül a helyére. A rovátkolt fejű alatt tömítés van:
Ennek okán a rovátkolt fejű feje alacsonyabb. A fentiek alapján a kétféle tű azonos helyzetben és körülmények között dolgozik.
Ha már boncolunk, figyeljük meg a tűfúvókák zárócsavarjait:
A jobb oldali a hosszú tűsé, a bal oldali a rövid tűsé. Jól láthatóan nem egyformák. A jobb oldali szemre hasonlít a Csepel karbu fúvókatartó csavarjára. A bal szimpla menetes dugó. A különbség oka az alábbi képeken látható:
A fenti képen a főfúvókától kijövő benzin furata a menetes furat végénél található. Ehhez nyakas zárócsavar kell. A lenti képen a furat jóval beljebb van. Ehhez elég egy szimpla zárócsavar.
A fent elmondottakból látszik, nem mindegy, hogy milyen szemre egyforma karburátor alkatrész házasítunk össze milyen karburátor testtel. Legalább három fajta BK-27 karbu él az emlékeimben, és a fenti fotók értelmében számtalan pici eltérés van köztük.