- mert valamivel muszáj játszani -

T1 projekt

T1 projekt

18

Hogyan hajtsunk szét egy Pannóniát

2016. augusztus 15. - bervas

Reggel volt, kellemes hűvös, amikor elindultam. A szakkönyvek szerint, reggel, kellemes hűvösben több az oxigén adott térfogatú levegőben. A karburátor térfogatra méri a levegőt, és adja hozzá a benzint, ezért akkor szegényedik a keverék. Szegényebb keverék kevesebb olajat visz magával. A melegre belőtt karburátornál ilyenkor jobban megy a motor, és hamarabb átesik a határon, megragad.

Ha az ember felújítottnak mondott motort vesz, ne bízzon senkiben. Előfordulhat, hogy rugalmas tömítőpasztával bűvölték össze a hengerfejet, ami pont ide nem jó. Az eleinte rugalmas anyag tartós csúcsterhelésen odakozmál, elfújja a gázáram. A hengerfej kifúj, a benzinnel a kenőolaj is elmegy, és a motor megragad.

A hengerfej csavarok meghúzásának optimális módja ennyi idős gépnél a nyomatékkulcs használata. Ha érzésre vannak meghúzva, az csúcsterhelésnél kevés lehet. A hőtől a hengerfej deformálódik, kifúj, és lásd, mint előbb.

A szakkönyvek szerint a fordulatszám emeléséhez szoktatni kell a gépet. Először csak kóstolgatni a magasabb fordulatszintet, nem tartósan úgy járatni. Ekkor fokozott a ragadásveszély.

A fentiekből legalább két-három dolgot figyelmen kívül hagytam, amikor világgá mentem a géppel. Szerette nagyon a hűvöset, ment rendesen. Indulás után 10 km-re már 100 körüli tempó ment egy hosszabb egyenesben. Előzés után visszavettem a gázt. A motor lelkesen forgott, 85-95 között mentem előre. Aztán lett 90-100 közötti tempó, és még mindig nem volt gond. Ilyet azért kevés széria Pannónia tud tartani 10-20 km-en keresztül. Aztán jött egy friss aszfaltos elkerülő szakasz, ami nagy lejtővel indult. A mutató átbillent a 100-on. Először 100-105, majd 105-110 között játszott. Aztán kicsit 110 körül, felette is. Tekintve, hogy könyv szerint ennyi a végsebesség, elégedett voltam az ismeretlen szerelővel, aki a blokkot összerakta. Jött egy felüljáró, de 90 alá nem esett a sebesség. 4 km után éreztem egy pici elvékonyodást a motor hangjában, és határozottan 120 felé kezdett kúszni a mutató. Éreztem, hogy baj lesz, behúztam a kuplungot. Lehet, a gázt nem kellett volna visszavenni, de azonnal jött a fűrészes hang. Kicsit öblögettem gázzal, hűtött a menetszél, de nem akart jobb lenni a helyzet. Csúnyán ragadós hangja lett. Kigurultam, félreálltam, hagytam leállni, hűlni.

Pár percet vártam, aztán nekiláttam játszani a berúgókarral. Beindult lassan, de nem volt szép hangja. Mentem tovább, 60-70-nel. Elfogyott belőle az erő, alul nem akart húzni. Az elintézendő dolgok után hideg motornál nem akart rúgásra beindulni. Tolásra pillanat alatt életre kelt, de rezgett, kelletlen volt, és fél fordulat alatt döglött. A melegedéssel kicsit javult a helyzet. 80-90-nel kocogtam hazáig. Nem volt szép hangja, de ment.

Nagy levegőt vettem, és nekiláttam belenézni a lelkébe.

A bejegyzés trackback címe:

https://t1projekt.blog.hu/api/trackback/id/tr6710413932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása